"Danmark er en del af en større verden. Valgene vi træffer hjemme påvirker mennesker andre steder i verden. KDU mener at næstekærlighed ikke stopper ved landets grænser. Mennesker i andre lande har samme værdi og grundlæggende rettigheder som de der bor i Danmark. Politiken vi fører må have samme perspektiv. Valgene vi træffer handler ikke bare om “os”, men om “vi”"

Udenrigspolitik

Udviklingen mod en stadig mere globaliseret verden gør at de enkelte stater stadig bliver mere afhængige af andre staters adfærd, interesser og samarbejdsvilje. Verdens stater er suveræne og ligestillede, noget som både medfører forpligtelser og rettigheder i det internationale samfund.

Danmarks forhold til EU er vigtigt og udviklingen i EU påvirker Danmark, både på politisk og økonomisk plan. Danmark er stærkt knyttet til EU på nær de fire forbehold; Forsvarsforbeholdet, Retsforbeholdet, Euroforbeholdet og Unionsborgerskabet. KDU ønsker at beholde disse forbehold. Der skal dog arbejdes på at Danmark kan få en parallelaftale på retsområdet, så der fortsat kan være samarbejde igennem Europol.

Danmark skal arbejde for en styrkelse af det nordiske samarbejde på handel og miljø. Danmark deler meget historie og kultur med de andre nordiske lande, det er kan derfor være en styrkelse med øget samarbejde, da der er få kulturbarrierer. Vi ser at EU er ustabil og risikere bryde sammen, det er derfor vigtigt at styrke det nordiske samarbejde så vi kan være uafhængige af EU, hvis samarbejdet skulle bryde sammen.

FN er det bedste koordinerende organ vi har for at bekæmpe fattigdom og klimaforandringer, og for at fremme retfærdighed, demokrati og menneskerettigheder, KDU mener dansk udenrigspolitik må bruges for at styrke FNs integritet og legitimitet. Samtidig er det vigtigt at Danmark arbejder for et mere moderniseret og stærkere FN hvor alle nationer står på lige fod.

Verden er i konstant forandring. Danmark må gå foran og hjælpe i internationale konfliktløsning, og bidrage i internationale operationer.

Terrorisme er krigsførelse, som ofte er rettet mod civile. Terrororganisationer har ofte utopiske mål, og er villige til at bruge vold for at opnå disse. De kan have forskellig opbygning, baggrund og mål, men har til fælles at bruge frygt som et vigtigt våben og sprede dette ved at rette terroraktioner mod civile mål. Kampen mod terror må kæmpes på mange planer, og på tværs af landegrænser.

KDU vil arbejde mod radikalisering med hovedvægt på forebyggende arbejde. Hjemvendte terrorister skal retsforfølges. Vores bedste våben mod radikalisering af unge er forebyggende arbejde og integration. Mennesker i lederpositioner blandt unge har et ekstra ansvar for at tilskynde til tolerance og arbejde imod vold. Danmark må blive bedre til at integrere og følge op på børn og unge med minoritetsbaggrund.

KDU VIL:

• Opretholde en god og åben dialog med Rusland som indebærer løsning af fælles udfordringer, men også sætte fokus på menneskerettigheder og miljøspørgsmål.

• at Danmark samarbejder aktivt med EU for at finde gode politiske løsninger på udfordringer knyttet til handel, klima, miljø, asylpolitik og organiseret kriminalitet. • Udvide det nordiske samarbejde.

• arbejde for at Danmark må være mere synlige og spille en aktiv rolle i Brussel i forhandlinger og udformning af direktiver.

• At man grundigt gennemgår hele FN-systemet med tanke på mulig restrukturering og effektivisering af organisationen.

• IMF og Verdensbanken skal reformeres så udviklingslandene får en stærkere stemme.

• At Danmark skal støtte op om internationale domstole som kan dømme i tvister mellem stater, sager som omhandler krigsforbrydelser og folkemord, og sager som omhandler brud på menneskerettighederne.

• Støtte brugen af den internationale straffedomstol i Haag og andre internationale domstole.

• At den internationale straffedomstol skal benyttes mere aktivt i kampen mod terrorisme.

• fortsætte at bidrage med militær personel i FN's fredsstyrker.

• bidrage med mere humanitær bistand hvor konflikter gør at befolkningen ikke har adgang til nødvendige varer og tjenester.

• At Danmark skal opretholde en god dialog med både Israel og Det Palæstinensiske Selvstyre, og forsøge at bidrage til at konstruktive fredsforhandlinger kommer i gang igen.

• Fremhæve at både et palæstinensisk selvstyret territorium og staten Israel har en klar ret til at eksistere indenfor trygge og internationalt anerkendte grænser, og at disse har en klar ret til at kunne forsvare sit territorium.

• Være tydelige på at handelsboykot er et uacceptabelt virkemiddel for Danmark i Mellemøst-konflikten.

• Arbejde for at bekæmpe terror i Danmark og verden.

• Forebygge radikalisering af unge ved at modarbejde eksklusion.

• Fremme civilsamfundets rolle i kampen mod radikalisering.

• Sanktionere regimer og privatpersoner som støtter terrororganisationer med økonomiske og diplomatiske virkemidler.