Asyl og integration

Politikken overfor flygtninge, asylansøgere og arbejdssøgende skal bygge på tolerance, ligeværd, retfærdighed og ansvarlighed. Det kristne menneskesyn forpligter til at møde flygtninge og indvandrere med solidaritet og medmenneskelighed. For KDU er det vigtigt at man prioriterer dem som har brug for beskyttelse, samtidig er det vigtigt at de som ikke har et reelt behov for beskyttelse sendes tilbage til hjemlandet så snart som muligt. At tage imod flygtninge er et nationalt ansvar, men det vigtigste arbejde foregår lokalt i mødet med det enkelte menneske.

Mange oplever at livet bliver sat på pause i mange år fordi deres opholdsgrundlag i Danmark ikke bliver afklaret. Dette kan være en stor psykisk belastning, og skaber negative konsekvenser både for de som har ret til ophold og de som ikke har det. KDU mener derfor at sagsbehandlingstiden må reduceres betragteligt. Indvandrere med opholdstilladelse som ikke har mulighed for at gøre rede for deres identitet, må gives mulighed for at leve et normalt liv i Danmark. Målrettet integration er vigtig for at sikre at de som får ophold bliver en del af samfundet. Indvandrere skal mødes med forventning for at vise dem respekt som mennesker samtidig er det en vigtig forberedelse på livet som kommer når man bliver bosat. Målet med integrationspolitikken skal være et samfund hvor alle har lige muligheder, rettigheder og pligter, og alle bidrager i samfundet. Indvandrere skal igennem dette sættes i stand til at leve i, og som en del af, samfundet de er kommet til. Det er en stor kulturel mangfoldighed blandt mennesker som flygter til Danmark. Et moderne samfund bør tillade at personer kan vælge en anden livsstil end gennemsnitsdanskeren.

KDU VIL:

• Have en hurtig og effektiv behandlingsproces af asylansøgere så asylansøgere får en afklaring på om de kan blive eller ikke så hurtigt som muligt.

• Indføre krav om børneattest for værger og hjælpeværger for enlige mindreårige asylansøgere.

• Stille krav om at alle danske asylcentre skal have en tilfredsstillende og acceptabel standard.

• Øge integrationstilskuddet for at stimulere kommunerne til at bosætte flere flygtninge som har fået opholdstilladelse i Danmark.

• Bedre undersøgelse af konvertitter som søger ophold i Danmark.

• Hvis en asylansøgers påstand om at være konvertit skal afvises skal dette ske samarbejde med religiøs leder fra vedkommendes trossamfund.

• At FNs børnekonvention og principper om børns bedste må blive styrende for asylpolitikken.

• Gøre det muligt for asylcentre i større grad stille krav til indvandrere, som en forberedelse på et normalt liv i det danske samfund.

• Gøre det lettere at få familiesammenføring.

• Styrke tilbuddet om gratis retshjælp til indvandrere- og asylsager.

• Sørge for at samarbejdet mellem frivillige organisationer som yder støtte til flygtninge, indvandrere og det offentlige system øges.

• Ændre vurderinger så gentagende alvorlig kriminalitet vejer tungere end tilknytningen til landet ved vurdering af midlertidig opholdstilladelse.

• At sprogskolerne for asylansøgere skal have større frihed til indretning af undervisningen. • Øge offentlig støtte til frivillige organisationer som arbejder med integrationstiltag.

• Give mulighed for frivillige organisationer at drive oplæring og integration, selv for asylansøgere som venter på behandling af sin sag.

• Give flygtninge der kommer til Danmark bedre mulighed for at få psykisk behandling,

• At der må føres en offensiv indsats mod tvangsægteskaber.

• At alt danskundervisning for indvandrere skal give information om kvinde- og familiespecifikke rettigheder, og relevante rettigheder i udlændingeloven på indvandrernes eget sprog, på en sådan måde at forståelsen sikres.

• At det bør være et krav at have bestået en test i grundlæggende danskforståelse for at få dansk statsborgerskab.

• Åbne for at asylansøgere kan få midlertidig arbejdstilladelse imens sagsbehandling står på.

• At børn og unge indvandrere skal have ret til at få skoleforberedende kursus til ordinær skolegang i løbet af 3 måneder efter flytning til Danmark.

• At godkendelse af udenlandsk uddannelse effektiviseres.

• At børn under skolealderen får adgang til børnehavetilbud.

• Sænke tærsklen for deltagelse i kursus- og læringsaktiviteter for at styrke indvandrere og minoritetsgruppers adgang til livslang læring.

• At Danmark skal have en fleksibel kvote for kvoteflygtninge som justeres efter behov og FNs anbefalinger.