"Danmark er en del af en større verden. Valgene vi træffer hjemme påvirker mennesker andre steder i verden. KDU mener at næstekærlighed ikke stopper ved landets grænser. Mennesker i andre lande har samme værdi og grundlæggende rettigheder som de der bor i Danmark. Politiken vi fører må have samme perspektiv. Valgene vi træffer handler ikke bare om “os”, men om “vi”"

International retfærdighed

Danmarks internationale engagement skal fremme værdierne menneskeværd, næstekærlighed og forvalteransvar, samt have som mål at realisere menneskerettigheder for alle. Derfor kan vi ikke acceptere den uretfærdighedere som ekstrem fattigdom repræsenterer. For at kunne reducere ekstrem fattigdom har Danmark brug for en samstemt politik hvor al politik drejer i samme retning og hvor hensynet til udviklingslandes behov må veje tungt.

Bistand handler om at tage forvalteransvaret alvorligt, og at fordele verdens ressourcer, så menneskers rettigheder kan opfyldes samt menneskeværdet varetages. Dansk bistand skal have høj kvalitet og skal bruges som et virkemiddel for at opnå bæredygtige udviklingsmål. Derfor er det vigtigt at fokusere på langsigtede og bæredygtige projektor, samt at bistanden en dag bliver overflødig.

I kampen mod global fattigdom er øget, og mere retfærdig, handel en vigtig faktor for at få økonomisk vækst i de fattige lande. KDU mener det er vigtigt at prioritere integration af de fattige lande i verdensøkonomien og arbejde for et handelssystem hvor fattige lande får markeds adgang, mens de samtidig kan beskytte egne markeder mod rige lande.

KDU mener Danmark skal tage en lederrolle i at sikre etiske investeringer og at reducere skæv fordeling mellem investeringer i rige og fattige lande. Det er også vigtigt at danske virksomheder udfører sine operationer og strategier i tråd med universelt accepterede principper som menneskerettigheder, arbejdsmiljøstandarder, miljø, antikorruption og åbenhed i forretningsførelse.

KDU VIL:

• At bistanden skal være lokal forankret, og at man tager udgangspunkt i modtagerens egen viden og erfaring for at skabe et ejerskab til egen udvikling. Samtidig skal bistand gives i form af viden såvel som ressourcer.

• Øge andelen af bistanden som bliver brugt til budgetstøtte til de lande det er forsvarligt at give sådan bistand til fordi det er med til at skabe uafhængighed fra giverlandet og gives på modtagerens præmisser.

• At bistanden skal rettes mod de allerfattigste uafhængig af om de bor i et land med høj økonomisk vækst.

• Øge bistanden til 2% af BNI inden 2030.

• At dansk bistand skal støtte lokale og langsigtede udviklingsstrategier samt bidrage til realisering af menneskerettigheder for befolkningen.

• Kanalisere en betydeligt større andel af bistandsmidlerne gennem frivillige organisationer.

• At resultaterne af dansk bistand skal evalueres nøje af et uafhængigt forskningsinstitut for at sikre at bistandsmidlerne går til langsigtede og bæredygtige projekter for mennesker som lever i fattigdom.

• Øge skattefradraget for gaver til frivillige bistandsorganisationer til 30.000 kroner. • Evaluere bureaukratiet og kontrollen af ideelle organisationer,

• Rette mere af dansk bistand mod uddannelse, med særlig vægt på pigers uddannelse og sundhed.

• Slette alt illegitim gæld og gæld som stammer fra uansvarlig lån i dansk udlånsportefølje, og arbejde for at illegitim gæld skal slettes internationalt.

• At danske udlån skal følge FNs principper for ansvarlig udlån.

• At Danmark skal arbejde for at gæld også eftergives til lav- og mellemindtægtslande som ikke vil kunne klare at indfri FNs tusindårsmål uden gældseftergivelse.

• At Danmark skal arbejde for oprettelse af en uafhængig gældsdomstol under FN.

• Indfører ordningen med toldfrihed for import af varer af udviklingslande og lavindtægtslande.

• At Danmark skal hjælpe til med at gøre det muligt for øget lokal og regional handel sådan at udviklingslande også kan handle med hinanden.

• Have fokus på etisk og retfærdig handel med produktion i udviklingslande.

• Styrke udviklingslandenes adgang på verdensmarkedet.

• At Danmark skal arbejde for udviklingslandenes indflydelse i Verdensbanken og IMF.

• Give udviklingslandene mulighed for at beskytte sine egne markeder i en overgangsperiode.

• At Danmark må gå foran som internationalt eksempel ved at undgå eksport af landbrugsprodukter til under produktionsprisen.

• At den offentlige sektor skal være en drivkraft for at kræve etisk handel. Både stat, regioner og kommuner skal stille etiske krav overfor sine leverandører.

• At Danmark skal udvikle et lovværk som kontrollerer danske selskabers handel med, eller investeringer i, problematiske områder og lande for at sikre etisk handel. • At selskaber hvor staten er hovedaktionær skal have et særligt ansvar for at fremme demokrati og menneskerettigheder i de lande de er engageret i.

• At den danske stat bør gøre det muligt for erhvervslivet at øge sine direkte investeringer i udviklingslandene.

• Reducere kapitalflugt fra fattige lande og sikre mere gennemsigtighed og åbenhed knyttet til finanstransaktioner og bevægelser af kapital.

• Åbne for at dele af projektstøtte til udviklingstiltag kan overføres fra et kalenderår til det næste.

• At klimatiltag ikke skal inkluderes i bistandsbudgettet.

• At bistanden skal gå til at fremme udvikling.

• At det ikke skal være muligt at bruge bistandspenge i Danmark.